Tutor lonjak pencapaian UPSR

KANDUNGAN akhbar pendidikan terbaharu Utusan Malaysia, Tutor yang kini memasuki kali kedua keluarannya tahun ini, diakui mampu membantu meningkatkan pencapaian murid sekali gus membaiki Gred Purata Sekolah (GPS) sekolah.

Bagi Sekolah Kebangsaan (SK) Ampang, pertaruhan sekolah melanggan Tutor bagi melengkapkan persediaan murid menghadapi Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) sangat berbaloi.

Hal ini kerana, menurut Guru Besarnya, Khodijah Aziz, peratus muridnya yang lulus dalam peperiksaan tersebut meningkat selepas menggunakan Tutor untuk membuat latihan ulang kaji dalam bilik darjah.

Katanya, murid-murid juga memberi kerjasama yang baik dan menunjukkan minat menggunakan Tutor dalam pembelajaran mereka sama ada dalam bilik darjah mahu pun di rumah.

‘‘Kita dapati Tutor amat membantu sekolah dalam melengkapkan persediaan murid dalam minggu-minggu terakhir UPSR, walaupun pada waktu itu, keadaan murid agak tertekan namun dengan adanya Tutor, ia sedikit sebanyak membantu melengkapkan persediaan mereka,’’ katanya.

Beliau ditemui dalam majlis penyerahan Tutor UPSR sebanyak 400 naskhah di SK Ampang, Selangor baru-baru ini.

Selain itu, kata Khodijah, pihak sekolah berhasrat meluaskan penggunaan Tutor untuk murid Tahun 4 berbanding hanya diperuntukkan sebelum ini untuk Tahun 5 dan 6 di sekolah itu.

Sementara itu, guru Bahasa Inggeris SK Ampang, Rozina Abdullah berpendapat, kandungan Tutor khususnya mata pelajaran Bahasa Inggeris lebih lengkap dan padat dengan soalan berkualiti.

‘‘Semestinya pihak sekolah dan guru amat yakin untuk menggunakan Tutor memandangkan ia dihasilkan oleh guru pakar mata pelajaran dan disokong oleh Kementerian Pendidikan.

‘‘Malah, set soalan latih tubi yang terdapat pada Tutor ringkas dan padat, tidak terlalu sukar untuk difahami oleh murid,’’ katanya.

Bagi murid Tahun 5, Mohd. Danish Danial Azrai, dia sudah serasi menggunakan Tutor selepas mula mengenalinya di pusat sumber sekolah.

Katanya, dia ada mencuba set soalan Tutor dan mendapati ia agak mencabar serta memerlukan rujukan dengan guru mata pelajaran.

‘‘Agak sukar melakukan soalan Tutor secara sendirian, kebiasaannya saya lakukan dengan rakan atau guru.

‘‘Biasanya guru akan suruh murid mencuba terlebih dahulu di rumah dan kami semua akan mencari penyelesaiannya bersama dengan guru keesokan harinya,’’ katanya.

Bagi Nur’izatul Humaira Hasbullah, 10 tahun, dia menggemari Tutor disebabkan ruang muka surat akhbar itu yang ceria dengan grafik berwarna dan kartun menarik.

Katanya, faktor itu mendatangkan suasana ceria dan murid tidak bosan menggunakan bahan tersebut di samping Tutor boleh dibaca pada bila-bila masa walaupun dalam bas awam ketika pulang ke rumah.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20140120/pe_01/Tutor-lonjak-pencapaian-UPSR#ixzz2rGvDBVvg
© Utusan Melayu (M) Bhd

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s