Tutor sebagai alat bantu mengajar

Akhbar pendidikan Utusan Malaysia, Tutor kini dijadikan alat bantu mengajar dan bahan rujukan pembelajaran di semua 45 cawangan Pusat Tuisyen Mawar Sdn. Bhd., di seluruh negara bagi menambah variasi pembaharuan di pusat tuisyen berkenaan.

Pengarah Pusat Tuisyen Mawar, Ahmad Rizal Muhammad Said berkata, pihaknya yakin kandungan Tutor yang padat dengan soalan latih tubi dapat membantu murid meningkatkan pemahaman terhadap mata pelajaran tertentu.

Menurutnya, selain soalan Tutor yang dilihat agak mencabar, kandungan soalan akhbar itu juga disediakan oleh guru pakar mata pelajaran dan diperakui oleh Kementerian Pendidikan.

“Keyakinan ini mendorong pihak Mawar untuk menjadikan Tutor sebagai bahan rujukan kepada murid dan menambah koleksi soalan murid malah kita juga tidak perlu berasa ragu dengan kualiti soalan pada Tutor kerana ia diperakui kementerian,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas majlis Menandatangani Surat Hasrat Kerjasama Akhbar Tutor Utusan Malaysia Dengan Pusat Tuisyen Mawar di Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Perjanjian tersebut mencipta sejarah tersendiri kepada Tutor yang sebelum ini hanya diedarkan di sekolah sejak pertama kali diterbitkan pada 2002.

Utusan Malaysia diwakili Timbalan Ketua Pengarang Kumpulan Utusan, Datuk Othman Mohamad serta Pengurus dan Pengarang Pendidikan Utusan Malaysia, Wahid Hashim manakala Mawar diwakili Ahmad Rizal dan Pengurus Operasi, Nurhelmy Muhd. Said.

Utusan Malaysia memperkenalkan lima akhbar pendidikan iaitu Tutor UPSR, Tutor SPM dan Tutor PMR pada setiap Isnin, Tutor Junior (Selasa) dan Tutor English (Rabu).

Selain faktor pendidikan, menurut Ahmad Rizal, pihaknya percaya akhbar Utusan Malaysia berperanan menegakkan agama, bangsa dan negara dan sesuai dijadikan bahan bacaan setiap individu.

“Sejak kecil, saya sendiri didedahkan dengan Utusan Malaysia dan ini memudahkan saya menulis karangan dalam Bahasa Melayu di sekolah kerana mampu menguasai nahu dan tatabahasa.

“Kejayaan ini yang saya mahu kongsi dengan anak-anak murid di Pusat Tuisyen Mawar dan paling utama, kita mahu anak-anak yatim, ketiadaan ibu bapa menuntut ilmu dengan Mawar tanpa dikenakan apa-apa bayaran,” katanya.

Kesungguhan Ahmad Rizal itu turut disambut oleh beberapa tenaga pengajar Pusat Tuisyen Mawar yang menyifatkan usaha kerjasama tersebut sebagai satu jalinan kerjasama bijak dan situasi menang-menang kepada kedua pihak.

Joripal Yazit daripada Pusat Tuisyen Mawar Saujana Utama berkata, beliau teruja dengan kerjasama pihak Utusan Malaysia dan menjadikan Tutor sebagai alat bantu mengajar guru di pusat tuisyen dalam masa terdekat ini.

“Tutor boleh membantu guru mempelbagaikan rujukan pembelajaran dalam bilik darjah malah murid boleh membuat rujukan pada bila-bila masa dengan menggunakan Tutor,” katanya.

Bagi Bazrul Ozair Saharudin daripada Pusat Tuisyen Mawar Kulim, dia sudah mendengar kewujudan Tutor di sekolah-sekolah dan tidak berpeluang memperolehnya kerana pengedaran akhbar itu hanya eksklusif untuk langganan di sekolah.

“Namun, saya berasa amat teruja apabila pihak pengurusan Mawar menjalin kerjasama ini dengan Utusan Malaysia untuk menjadikan Tutor sebagai alat bantu mengajar di Pusat Tuisyen Mawar,” katanya.

Rakannya, Mohd. Farid Ahmad daripada Pusat Tuisyen Mawar Bandar Seri Iskandar memberitahu, Tutor mampu berperanan sebagai alat pengajaran dan pembelajaran yang efektif kepada guru tuisyen Mawar yang sebelum ini banyak bergantung kepada bahan rujukan di pasaran

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Pendidikan/20140224/pe_01/ITutorI-sebagai-alat-bantu-mengajar#ixzz2uCGUHsCf
© Utusan Melayu (M) Bhd

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s